سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

تاب آوری، کلید غلبه بر بلایای طبیعی

تاب آوری، کلید غلبه بر بلایای طبیعی

ایجاد تاب آوری ملل و جوامع در برابر بلایا
کاری از رسانه مددکاری اجتماعی | خانه تاب آوری ایرانیان

بلایای طبیعی می‌تواند در هر مکانی رخ دهد و معیشت مردم را به خطر بیندازد و رشد، توسعه و کاهش فقر را به‌ویژه در توسعه‌نیافته‌ترین مناطق جهان تهدید کند.

آمادگی و برنامه ریزی مؤثر برای از بین بردن اثرات بلایای طبیعی مورد نیاز است. سیستم‌های هشدار، ساختمان‌های ایمن و خدمات کمک‌رسانیِ به خوبی تثبیت شده می‌توانند در عبور از یک رویداد طبیعی شدید و بهبود هر چه سریع‌تر از عواقب آن کمک کنند.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول (IMF)، تغییرات آب و هوایی همچنان بر کشورهای مختلف هم از نظر فراوانی و هم از نظر شدت تأثیر می گذارد. نمودار زیر تعداد فزاینده بلایای طبیعی ثبت شده سالانه در 30 سال گذشته را نشان می دهد.

منبع: https://www.activesustainability.com/environment/eduardo-galeano-and-natural-disasters/

ایجاد تاب‌آوری در مورد کمک به جوامع در مواجهه با بلایا و بهبود آنهاست، با تمرکز بر مقابله با علل ریشه‌ای به جای مقابله با پیامدها. اما در واقع صحبت از تاب آوری به چه معناست؟

تاب آوری چیست و مراحل اصلی آن چگونه است؟

تاب آوری به توانایی افراد، گروهها و جوامع اقتصادی- اجتماعی برای مقابله با تأثیرات ناگهانی بحران یا بلایا و بازیابی هرچه سریعتر ظرفیت خود برای اقدام اشاره دارد.

تاب آوری کلید غلبه بر بلایای طبیعیتاب آوری کلید غلبه بر بلایای طبیعی

تاب آوری یک اصطلاح نسبتاً جدید است که با انعطاف پذیری و مقاومت با هدف بازگشت سریع به زندگی روزمره پس از یک فاجعه اطلاق می گردد.

ما تمایل داریم تاب‌آوری را با آسیب‌پذیری پیوند دهیم، با این حال، می‌تواند به سادگی به معنای یک موقعیت واکنش‌پذیر اضطراری باشد، زیرا سناریوی انعطاف‌پذیر شامل توانایی بازگرداندن همه عملکردها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

هنگامی که صحبت از تاب آوری جوامع به میان می آید، این مفهوم به توانایی یک جامعه برای مقاومت و مدیریت یک رویداد غیرمنتظره اشاره دارد و به یک استراتژی کلیدی در سطوح محلی، ایالتی و فدرال تبدیل شده است. مردم باید از قبل آماده باشند، از آنها محافظت شود و بتوانند قبل از رسیدن کمک به آنها پاسخ دهند.

ایجاد تاب آوری در جوامع

آماده سازی: سیستم های ارتجاعی باید به درستی توسعه داده شوند تا با تدابیر و اقدامات مناسب با حوادث شدید مبارزه کنند.

پیشگیری: این اقدامات باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که اطمینان حاصل شود که ضرر یا خسارت در وهله اول اتفاق نمی افتد.

حفاظت: در صورت وقوع خسارت، تمام اقدامات حفاظتی باید فعال شده و به درستی عمل کند تا اثرات منفی فاجعه از بین برود.

پاسخ: این مرحله به سرعت کل سیستم برای ارائه کمک های اضطراریِ موثر به افراد آسیب پذیر اشاره دارد.

بازسازی: هنگامی که خطر از بین می رود، بخش بازسازی می آید و باید مطمئن شود که درس آموخته شده است تا اطمینان حاصل شود که سیستم برای موقعیت های بهتر در آینده آماده است.

چگونه ملل و جوامع بین المللی به چالش های جهانی و مدیریت ریسک پاسخ می دهند؟

تاب آوری کلید غلبه بر بلایای طبیعیتاب آوری کلید غلبه بر بلایای طبیعی

چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا

چارچوب سندای توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد در 18 مارس 2015 در شهر سندای ژاپن به تصویب رسید. اصل اساسی چارچوب سندای این است که دولت مسئولیت اصلی کاهش خطر بلایا را با همکاری سایر ذینفعان از جمله مقامات محلی، سازمان و بخش خصوصی بر عهده دارد.

هدف اولیه است

“کاهش قابل توجه مخاطرات بلایا و خسارات در زندگی، معیشت، سلامت و در دارایی های اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی افراد، مشاغل، جوامع و کشورها.”

چارچوب سندای ابزار جانشین چارچوب اقدام هیوگو (HFA) 2005-2015: ایجاد تاب آوری ملل و جوامع در برابر بلایا است.

چارچوب عمل هیوگو اولین طرحی است که برای توضیح، توصیف و جزئیات اقداماتی است که از همه بخش‌ها و بازیگران مختلف برای کاهش تلفات بلایا لازم و ضروری می باشد.

با بسیاری از شرکای مورد نیاز برای کاهش خطر بلایا (دولت‌ها، موسسات و سازمان های بین‌المللی، کارشناسان بلایای طبیعی و بسیاری دیگر) که آنها را در یک سیستم هماهنگی مشترک قرار می دهد، موافقت و توسعه داده شد.

 


بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران: مددکاری گروهی مبتنی بر ایجاد تاب

مددکاری گروهی مبتنی بر ایجاد تاب آوری

بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران: مددکاری گروهی مبتنی بر ایجاد تاب آوری

 

 


کتابچه راهنمای بینالمللی تاب آوری روانی اجتماعی

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌ آوری روانی اجتماعی

معرفی کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌ آوری روانی اجتماعی روتلج

 

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌آوری روانی اجتماعی روتلج، خلاصه‌ای جامع از نوشته‌های مشارکت‌کنندگان بین‌المللی است که به بررسی وضعیت تئوری، تحقیق و عمل تاب‌آوری می‌پردازد.

 

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌آوری روانی اجتماعی

معرفی کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌آوری روانی اجتماعی روتلج
کاری از پایگاه خبری اختصاصی مددکار نیوز

تاب‌آوری روان‌شناختی به‌عنوان یک حوزه تحقیقاتی و عملی بسیار مهم در سال‌های اخیر ظهور کرده است و کاربردهایی را با طیف وسیعی از گروه‌های مختلف در بسیاری از موقعیت‌ها پیدا کرده است.

گفتمان معاصر به روش‌های مقابله مؤثر با ناملایمات محدود نمی‌شود، بلکه مکانیسم‌هایی را معرفی می‌کند که می‌تواند پس از رویارویی با شرایط دشوار منجر به افزایش ظرفیت شود و اهمیت غنی‌سازی این حوزه را با دیدگاه‌های متنوع تشخیص می‌دهد.

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌آوری روانی اجتماعی روتلج، خلاصه‌ای جامع از نوشته‌های مشارکت‌کنندگان بین‌المللی است که به بررسی وضعیت تئوری، تحقیق و عمل تاب‌آوری می‌پردازد.

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌آوری روانی راتلج، مسیرهای مختلفی را که تحقیقات تاب‌آوری در چهار بخش طی کرده‌اند، پوشش می‌دهد. بخش اول «عرصه مفهومی» را با ارائه یک نمای کلی از وضعیت فعلی تئوری و تحقیق، بررسی دیدگاه‌های زیست‌شناختی، روان‌شناختی، و اجتماعی- اکولوژیکی و بحث در مورد مُدل‌های نظری مختلف تاب‌آوری فردی و اجتماعی ترسیم می‌کند.

 

کتابچه راهنمای بین‌المللی تاب‌ آوری روانی اجتماعی

«همبستگی‌های روانی اجتماعی تاب‌آوری بیشتر» در بخش دوم، از همبستگی‌های فردی و شخصیتی، عوامل اجتماعی- محیطی و شرایط زمینه‌ای و فرهنگی که منجر به رفتار تاب‌آوری می‌شوند، مورد بحث قرار می‌گیرد.

در بخش سوم، «شواهد کاربردی» به منظور ایجاد مبانی نظری در قالب چندین مطالعه موردی که از زمینه‌های مختلف استخراج شده‌اند، معرفی می‌شوند.

نمونه‌هایی از رفتارهای تاب آور، از سناریوهای پس از فاجعه گرفته تا گروه‌های عملیات ویژه، کودکان یتیم، و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز متغیر است.

در نهایت، بخش چهارم، «پیامدهای پیشنهادی و ایجاد تاب‌آوری»، مسائل مربوط به بحث رشد پس از سانحه، رفاه و سازگاری مثبت را در زمینه‌های متنوع تاب‌آوری فردی، خانوادگی، سازمانی و اجتماعی خلاصه می‌کند.

این کتابچه، یک مرور کلی از نظریه تاب آوری، عمل و تحقیق در رشته ها و فرهنگ ها، از دیدگاه های مختلف و جمعیت های مختلف ارائه می دهد.

این کتاب، مرجع کلیدی برای روانپزشکان، روانشناسان، روان درمانگران و مددکاران اجتماعی روانپزشکی در عمل و آموزش و همچنین محققان و دانشجویان روانشناسی، جامعه شناسی، توسعه انسانی، مطالعات خانواده و مدیریت بلایا خواهد بود.

 


مدیر و موسس خانه تاب آوری اولین رسانه تاب آوری ایران

مدیر و موسس خانه تاب آوری اولین رسانه تاب آوری ایران: این مجموعه علمی شامل تعداد 55 یادداشت و مقاله از دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس خانه و باشگاه تاب آوری) می باشد که تحت عنوان کتاب تاب آوری در دنیای امروز منتشرشده است.

 

مدیر و موسس خانه تاب آوری کیست و اولین رسانه تاب آوری ایران کجاست؟


 

مدیر و موسس خانه تاب آوری اولین رسانه تاب آوری ایران

 

مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری (دکتر جواد طلسچی یکتا) در رسانه ها با عنوان تاب آوری در دنیای امروز منتشر شده است.

 

 

قابل به ذکر است این کتاب شامل تعداد 55 مورد از یادداشت ها و مقالات دکتر جواد طلسچی یکتا «مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان» می باشد که در بازه زمانی مرداد 1401 الی شهریور 1402 در رسانه های مختلف اعم از پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز، پایگاه خبری سلامت نیوز، «پایگاه خبری تحلیلی تیتر یک» و نیز پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران انتشاریافته اند.

 

مولف کتاب تاب آوری در دنیای امروز دکتر جواد طلسچی یکتا و ویراستار آن خانم پروانه خفتان می باشند. این کتاب با تعداد صفحات 182 صفحه توسط  انتشارات سخنوران چاپ و و روانه بازار کتاب شده است.

 

کتاب تاب آوری در دنیای امروز، ششمین کتاب سال مجموعه رسانه های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان می باشد.

جهت دریافت کتاب الکترونیکی تاب آوری در دنیای امروز اینجا کلیک کنید.

 

علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند از طریق فروشگاه آنلاین ایران کتاب اقدام نمایند.

 

درباره مدیر و موسس خانه تاب آوری

جواد طلسچی یکتا در سال 1357 و در بندر انزلی متولد شد، وی فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی است. جواد طلسچی یکتا بعد از پایان سربازی، در کشور ارمنستان در رشته های موسیقی کلاسیک و روانشناسی تحصیل نمود. بعد از بازگشت به ایران، کلینیک مددکاری اجتماعی معراج را تاسیس نمود. در این کلینیک به موضوعات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست سازمان بهزیستی تمرکز داشت.

 

مدیر و موسس خانه تاب آوری اولین رسانه تاب آوری ایران

 

جواد طلسچی یکتا در سال 1392 وب سایت رسمی مددکاری اجتماعی ایرانیان را ایجاد نمود که تحت پوشش رسانه ای ملی و فراملی قرار گرفت.

 

ایشان مدیر و موسس رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان است. بسیاری از مطالب این رسانه، در قالب کتاب، به چاپ رسیده است. مطالعات این رسانه پیرامون موضوع مهم تاب آوری مرتبط با نوجوانان و بیماران خاص بود.

 

مدیر و موسس خانه تاب آوری «اولین رسانه تولید محتوای تخصصی تاب آوری در ایران»

 

پایگاه تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان از 1393 به عنوان یکی از زیر شاخه های رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، شروع به فعالیت نمود. بعد از آن جواد طلسچی یکتا به عنوان مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان در کشور شناخته شد.

 

سوابق درخشان و افتخارات

 

جواد طلسچی یکتا به دنبال فعالیتهای حرفه ای خود، به تاسیس باشگاه تاب آوری ایرانیان اقدام نمود. آموزش های فراگیر تاب آوری در سراسر کشور، از سوابق درخشان وی می باشد. آموزش در دانشگاه های خوارزمی، علامه طباطبایی، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه گیلان جزو این سوابق هستند. ایشان علاقه وافری به مبحث کوچینگ داشته و از سال 1397 به مطالعات گسترده ای در این حوزه پرداختند.

 

وی در سال 1399 به اخذ مدرک دکتری در رشته مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ نائل گردید. به عنوان مدیر ارزش آفرین کشوری در اولین جشنواره جایزه ملی آرمان برتر در سال 1397 در دانشگاه پیام نور مورد تقدیر قرار گرفتند. جواد طلسچی یکتا هشت کتاب منتشر شده دارد.

 

کتاب های مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

 

کتاب کارزار رسانه ای مددکاران اجتماعی به مناسبت ماه جهانی مددکاری اجتماعی 2015

در اولین مورد کتاب کارزار رسانه مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت ماه جهانی مددکاری اجتماعی سال 2015 معرفی می شود. این کتاب با مناسبت فرارسیدن ماه جهانی مددکاری اجتماعی سال 2015 و با محوریت شعارهای فدراسیون جهانی مددکران اجتماعی مندرج در پوستر روز جهانی مددکاری اجتماعی می باشد.

 

کتاب کارزار رسانه ای مددکاران: کتاب مجموعه مقالات و یادداشتهای مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت ماه جهانی مددکاری اجتماعی 2015 که در قالب یک فرایند رسانه ای تحت عنوان کارزار صورت پذیرفت منتشر شد.

کارزار رسانه ای مذکور با مشارکت حداکثری مددکاران اجتماعی فعال در سراسر کشور و همراهی بیش از 10 ها وبسایت و پایگاههای مجازی معتبر و فعال در حوزه مددکاری اجتماعی ایران، از مورخ 18 بهمن ماه سال 93 آغاز شد و تا روز 26 اسفندماه سال گذشته مصادف با روز جهانی مددکاری اجتماعی ادامه داشت.

 

کتاب سومین کارزار رسانه ای مددکاران اجتماعی ایران که با موضوعیت ضرورت حمایت اجتماعی از معتادین بهبودیافته

دومین مورد از کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا، کتاب سومین کارزار رسانه مددکاران اجتماعی ایران با موضوعیت ضرورت حمایت اجتماعی از معتادین بهبودیافته می باشد.

 

سومین کتاب مدیر و موسس خانه تاب آوری؛ کتاب پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

سومین مورد از معرفی کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا مبتنی بر کتابهای سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، کتاب پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران می باشد. این کتاب مجموعه ای با ارزش از تحرکات رسانه مددکاران اجتماعی ایران با موضوعات متنوع روز اجتماعی می باشد که در قالب کتاب سال پایگاه اینترنتی مددکاری اجتماعی ایرانیان چاپ و منتشر گردیده است.

 

چهارمین کتاب مدیر و موسس خانه تاب آوری؛ کتاب فوریتهای احتماعی در بلایای طبیعی

چهارمین مورد از معرفی کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا مبتنی بر کتابهای سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، کتاب فوریتهای اجتماعی در بلایای طبیعی بوده است.

 

پنجمین کتاب مدیر و موسس خانه تاب آوری باشگاه تاب آوری بوده است

پنجمین کتاب سال رسانهء مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ تاب آوری در ابعاد مختلف می باشد که تحت عنوان «باشگاه تاب آوری» منتشر شد.

 

ششمین کتاب سال رسانه ایرانیان، مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری تحت عنوان «تاب آوری در دنیای امروز» می باشد

ششمین مورد از کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا مبتنی بر کتابهای سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، همین کتاب مجموعه یادداشت ها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان تحت عنوان کتاب تاب آوری در دنیای امروز بوده است که در این مطلب به ضورت اختصاصی به معرفیآن پرداخته ایم.

 

تشریح کتاب تاب آوری در دنیای امروز

 

تاسیس پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

 

ایشان در سال 1402 موفق به اخد مجوز پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز، خبرگزاری مددکاری اجتماعی ایران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند و در حال حاضر این پایگاه اینترنتی با نشانی madadkarnews.ir فعال است.

 


کتاب تاب آوری در سازمان های امروزی

تاب آوری در سازمان های مُدرن

کتاب تاب آوری در سازمان های امروزی

این کتاب بین المللی و تأمل برانگیز به موضوعات نظری و مفهومی تاب آوری در سازمان های مُدرن امروزی می پردازد و به پیشنهادهایی مورد توجه و قابل ارائه برای اقدامات پیشگیرانه آینده می پردازد.

کتاب تاب آوری در سازمان های امروزی

تاب آوری در سازمان های مُدرن

کتاب تاب آوری در سازمان های امروزی

کاری از کارگروه پژوهش در رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

این کتاب بین المللی و تأمل برانگیز به موضوعات نظری و مفهومی تاب آوری در سازمان های مُدرن امروزی می پردازد و به پیشنهادهایی مورد توجه و قابل ارائه برای اقدامات پیشگیرانه آینده می پردازد.

در سال‌های اخیر، سازمان‌ها در سرتاسر جهان دستخوش تحولات بزرگی شده‌اند، زیرا چندین بحران، از جمله همه‌گیری COVID-19، بحران اقتصادی جهانی و بحران مهاجرت، به تغییر چشم‌انداز اشتغال کمک کرده‌اند.

افراد، سازمان‌ها و جوامع مجبور شده‌اند در مواجهه با ناملایمات تجدید نظر کنند، دوباره برنامه ریزی کنند و دوباره همسو شوند.

«بازمانده‌ها» از چنین تحولاتی کسانی هستند که با واقعیت‌های جدید عصر ما دست و پنجه نرم می‌کنند و تاب‌آوری را در کل آن برجسته می کند.. این مجموعه تاب آوری را در مورد متغیرهای بسیار مهم، مانند وضعیت اجتماعی- اقتصادی، نوع و ماهیت شغلی، و تفاوت های جنسیتی ارزیابی می کند و اقدامات پیشگیرانه ای را که سازمان ها و افراد باید برای به حداکثر رساندن رفاه و سازگاری در این زمان های همیشه در حال تغییر و چالش برانگیز انجام دهند،

مخاطبین این کتاب چه کسانی هستند؟

ضرورت مطالعه این کتاب برای دانشجویان، دانش پژوهان، شاغلین و سیاستگذاران بدیهی می باشد، این کتاب راه‌های چندوجهی را برای تقویت پارادایم تاب‌آوری روشن می‌کند و بینش‌هایی را در مورد پیامدهای تحقیقات آینده در این منطقه ارائه می‌دهد.

فهرست کتاب تاب آوری در سازمان های امروزی

تاب آوری در سازمان های امروزی

تاب آوری در سازمان های امروزی

مقدمه: تاب آوری در سازمان های امروزی

Ritsa S. J. Fotinatos-Ventouratos.، کری. ال. کوپر و الکساندر-استاماتیوس. جی. آنتونیو

بخش اول. تاب آوری در دیدگاه، عوامل نظری، مفهومی و علمی

1. به چه چیزی فکر می کنید؟ درک بُعد شناختی ظرفیت تاب آوری

سینتیا لنگنیک هال، تامی بک و هیلی مایرز ووزنیج

2. تاب آوری فردی، تیمی و سازمانی: یک رابطه پویا چند سطحی

اندرو جیمز کلمنتز و گیل کینمن

3. پیکربندی مرزهای تیمی برای تاب آوری

توماس آ. د وریس، گربن اس. ون در وگت و نونا ایوانوویچ

4. سازگاری و تاب آوری شغلی در محل کار

نیکوس دروسوس و الکساندر-استاماتیوس جی. آنتونیو

5. برداشتن تاب آوری سازمانی: دیدگاه سیستمی در مورد عدم قطعیت، اطلاعات و پتانسیل بحران

دنیس فیشباخر اسمیت

قسمت دوم. تاب آوری تحت بررسی: مسائل شغلی و زمینه ای مورد توجه

6. استرس و تاب آوری در خدمات انسانی: اهمیت دیدگاه های رادیکال سیستم های اجتماعی -اکولوژیکی

کیت ون هوگتن

7. بکارگیری رویکرد آگاهانه روانشناختی به تاب آوری در سازمان های بهداشتی و درمانی

فلیسیتی آر ال بیکر، کوین ال بیکر و جو بورل

8. ایجاد تاب آوری در مددکاری اجتماعی: رویکردی چند سطحی

گیل کینمن و لوئیز گرانت

9. تاب آوری به عنوان یک ویژگی رهبری در سازمان های مدرن

الکساندر-استاماتیوس جی. آنتونیو، اوانجلیا مارکوپولو و ویرجینیا-ایرین آنجلو

10.تاب آوری: از خط مقدم تا اتاق هیئت

ساکشی بانسال

11. نخبگان رهبران نظامی با عملکرد بالا: تحلیلی مبتنی بر شواهد در مورد نقش تاب آوری در مشاغل نظامی

اینگرید کی کاوینگتون، ویکا مالکوفسکا و ویکی السی

قسمت سوم. تقویت پارادایم تاب آوری: پیامدهای علمی برای تحقیقات آینده

12: بازبینی مفروضات درباره اثرات تاب آوری: فرآیندهای تاب آوری تطبیقی در مقابل ناسازگاری در سازمان ها

تیسنو ژان باپتیست، دانیل کینگ، نیک بانرجی و آیدا دو

13. نقش سازمان برای ایجاد کارکنان تاب آور

Radhika Thanki و D. M. Pestonjee