سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

چگونه و چه زمانی نه بگوییم؟

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن: بسیاری از ما در نه گفتن به دیگران تردید داریم. اما باید مدنظر قرار دهیم که نه گفتن یک مهارت هوش هیجانی است که هر کسی می‌تواند بر آن مسلط شود.

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

چگونه و چه زمانی نه بگوییم؟

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

بسیاری از ما در نه گفتن به دیگران تردید داریم. اما باید مدنظر قرار دهیم که نه گفتن یک مهارت هوش هیجانی است که هر کسی می‌تواند بر آن مسلط شود.

این فقط دو حرف است، و با این حال نه گفتن می تواند واقعاً سخت باشد – حتی پیچیده. برای بسیاری از ما، نه گفتن یک احساس ناخوشایند است و این احساس اشتباه است.

بنابراین، هر زمان که کسی تقریباً هر کاری را از شما بخواهد، ممکن است بگویید: «بله! مطمئناً! البته! خوشحالم!»

اما در واقعیت ممکن است برعکس این احساس را داشته باشید. شاید شما ترجیح می دهید در حدود هزار کار دیگر انجام دهید. یا شاید با گفتن بله موافق باشید، اما این بهترین چیز برای پهنای باند روزانه یا سلامت روان شما نیست.

خبر خوب اینجاست: نه گفتن مهارتی است که می توانید آن را تقویت کنید. هرچه بیشتر نه بگویید، طبیعی تر خواهد بود.

در اینجا چندین راه برای ایجاد مهارت نه گفتن در موقعیت‌های مختلف وجود دارد – حتی اگر به نظر می‌رسد که از پایه این کار را انجام می‌دهید.

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

چرا نه گفتن سخت است؟

برای شروع، مهم است که بدانید اگر نه گفتن برای شما چالش برانگیز است، شما تنها نیستید.

همانطور که روانشناس اجتماعی دکتر ونسا کی بونز در یک بررسی تحقیقاتی در سال 2016 می نویسد که تأثیر افراد بر دیگران را بررسی می کند، “بسیاری از مردم با چیزهایی موافق هستند – حتی کارهایی که ترجیح می دهند انجام ندهند – صرفاً برای جلوگیری از ناراحتی قابل توجه “نه” گفتن.

به عنوان مثال، یک سری مطالعات کوچک، که در سال 2014 منتشر شده اند، نشان داد که وقتی از افراد پرسیده می‌شود، بسیاری از افراد رضایت می‌دهند و مرتکب اعمال غیراخلاقی می‌شوند، مانند گفتن یک دروغ سفید یا خرابکاری یک کتاب – حتی زمانی که احساس کنند این اعمال اشتباه تلقی می‌شوند.

ما به عنوان موجودات اجتماعی که می خواهیم بخشی از گله باشیم، می خواهیم روابط خود را نیز حفظ کنیم. دکتر امیلی آنهالت، روانشناس بالینی و یکی از بنیانگذاران Coa، یک باشگاه آنلاین تناسب اندام ذهنی، می‌گوید، بنابراین، ممکن است بگوییم بله، زیرا نمی‌خواهیم به‌عنوان یک فرد سخت دیده شویم.

دکتر نیکول واشنگتن، روانپزشک دارای گواهی هیئت مدیره و مدیر ارشد پزشکی خدمات روانپزشکی الوسین خاطرنشان می کند، یا نمی خواهیم یک دوست خوب را ناامید کنیم یا به احساسات کسی آسیب برسانیم.

دلیل دیگری که بله از ما سرازیر می شود؟ گذشته ماست.

به گفته آنهالت، ممکن است در زمان بزرگ شدن یاد نگرفته باشید که از خودتان دفاع کنید.

«همچنین این امکان وجود دارد که بله بگویید زیرا عمیقاً می خواهید کمک کنید. اما فراموش می‌کنید که توانایی شما برای سازگاری با دیگران چاهی بی پایان نیست.»

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

ایجاد تاب آوری در سایه مهارت نه گفتن

واشنگتن می افزاید: در موارد دیگر (مانند یک موقعیت کاری) ممکن است نگران باشیم که نه گفتن چیزی در مورد توانایی ما برای انجام یک کار خاص می گوید. به عبارت دیگر، ما فکر می کنیم که افول باعث می شود ناتوان به نظر برسیم.