سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

تاب آوری در تروما و افسردگی

تروما و افسردگی: آنچه باید بدانیم

تاب آوری در تروما و افسردگی

افسردگی می تواند پیامد مستقیم و غیرمستقیم تروما باشد. با این حال، همه افسردگی‌ها ناشی از تروما نیستند – عوامل دیگری که باعث افسردگی می‌شوند عبارتند از ژنتیک، محیط و سایر شرایط پزشکی

تاب آوری در تروما و افسردگی

تروما و افسردگی: آنچه باید بدانیم

تاب آوری در تروما و افسردگی

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

اگر تروما را تجربه کرده اید و علائم افسردگی را در خود ایجاد کرده اید، مراحل زیادی برای کمک به شما وجود دارد.

زنده ماندن از تروما به اندازه کافی چالش برانگیز است – و همچنین می تواند سلامت روان شما را مدت ها پس از وقوع خود ضربه تحت تاثیر قرار دهد.

انواع تروما بسیار متفاوت است، از رویدادهای آسیب زای عمومی، مانند تروریسم، تا تجربیات آسیب زای شخصی تر، مانند سوء استفاده جنسی. صرف نظر از تجربه خاص، تمام آسیب‌ها می‌توانند شما را تا قلبتان تکان دهند.

افسردگی می تواند پیامد مستقیم و غیرمستقیم تروما باشد. با این حال، همه افسردگی‌ها ناشی از تروما نیستند – عوامل دیگری که باعث افسردگی می‌شوند عبارتند از ژنتیک، محیط و سایر شرایط پزشکی.

مواجهه با تروما و افسردگی در یک زمان می تواند طاقت فرسا باشد. با این حال، بسیاری از مردم با درمان تروما و حمایت دیگران زندگی شاد و رضایت بخشی دارند.

آیا تروما می تواند منجر به افسردگی شود؟

به طور خلاصه بله. افسردگی یک واکنش رایج پس از یک رویداد آسیب زا است.

در واقع، یک بررسی تحقیقی در سال 2013 نشان داد که 52? (بیش از نیمی) از شرکت کنندگان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز دارای اختلال افسردگی اساسی بودند.

تاب آوری در تروما و افسردگی

تاب آوری در تروما و افسردگی

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که ارتباط واضحی بین ترومای دوران کودکی و علائم افسردگی در مراحل بعدی زندگی وجود دارد. این مطالعه نشان داد که از 349 نفر مبتلا به افسردگی مزمن، 75.6? منبع مورد اعتماد گزارش کرده اند که در دوران کودکی دچار تروما شده اند. علاوه بر این، افراد با سابقه حوادث آسیب زای متعدد، شدت علائم افسردگی را افزایش دادند.

افسردگی چیزی فراتر از احساس افسردگی یا کبودی است. علائم افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمبود انرژی
  • عدم علاقه و لذت به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • کاهش یا افزایش وزن قابل توجه
  • خواب زیاد یا بی خوابی
  • احساس گناه بیش از حد
  • ناتوانی در تمرکز
  • احساس بی ارزشی
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

توجه داشته باشید که همه کسانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنند به افسردگی یا PTSD مبتلا نمی شوند.

افسردگی و سیستم عصبی

تجارب آسیب زا می تواند تأثیر قابل توجهی بر مغز و سیستم عصبی شما داشته باشد حتی اگر بعداً تشخیص داده نشود که افسردگی دارید. این پاسخ عاطفی به تروما می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکردهای عصبی (مغز) و فیزیولوژیکی (بدن) شما داشته باشد. ممکن است بر مواد شیمیایی مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد.

هنگامی که با استرس عاطفی شدید یا یک موقعیت ناامن مواجه می شوید، بدن به طور طبیعی سیستم جنگ یا گریز را درگیر می کند تا به شما کمک کند از تهدید فرار کنید.

تاب آوری در تروما و افسردگی

تاب آوری در تروما و افسردگی

با این حال، اگر نتوانید از این موقعیت فرار کنید، بدن درگیر واکنش انجماد می شود. در اینجا، سیستم عصبی خاموش می شود، یا یخ می زند، به عنوان راهی برای محافظت از خود، مانند غزال “مرده بازی” زمانی که نمی تواند از یک شکارچی دور شود.

بر اساس نظریه چند واگال منبع مورد اعتماد، اگر بدن شما وارد واکنش انجماد شود، به عنوان وارد شدن به خاموشی واگ پشتی شناخته می شود. به این دلیل که این حالت خاموشی توسط بخشی از سیستم عصبی به نام عصب واگ پشتی کنترل می شود.

هنگامی که بدن شما وارد این حالت “انجماد” واگ پشتی می شود، ممکن است علائم افسردگی مانند احساس بی حسی، قطع ارتباط، خستگی و کندی را تجربه کنید. محرک‌های آسیب‌های قبلی ممکن است باعث شود بدن شما مدت‌ها پس از پایان خود تروما وارد این حالت شود.