سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

سواد رسانه ای دیجیتال تاب آوری در برابر اخبار جعلی را بهبود می ب

                                                سواد رسانه ای دیجیتال و تاب آوری رسانه ای
                                            

اگرچه نشان داده شده است که آموزش سواد رسانه های دیجیتال توانایی جوانان را برای شناسایی اطلاعات نادرست آنلاین افزایش می دهد، هنوز مشخص نیست که آیا چنین برنامه ریزی می تواند به طور مشابه برای بزرگسالان مسن تر موثر باشد یا خیر.

سواد رسانه ای دیجیتال و تاب آوری رسانه ای

سواد رسانه ای دیجیتال تاب آوری در برابر اخبار جعلی را بهبود می بخشد

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

تحقیقات اخیر، افراد مسن را به عنوان یک گروه جمعیتی به ویژه در معرض اخبار جعلی آنلاین شناسایی کرده است. به عنوان مثال، در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال 2016، احتمال اینکه افراد 65 سال و بالاتر در توئیتر در معرض اخبار جعلی قرار گیرند، هفت برابر بیشتر از افراد 18 تا 29 ساله بوده است.

آلن و همکاران با تجزیه و تحلیل مصرف رسانه های تلفن همراه، دسکتاپ و تلویزیون در یک نمونه ملی برای یک دوره تقریباً 3 ساله، دریافتند که افراد مسن‌تر به‌طور قابل‌توجهی استفاده کنندگان قابل توجهی از اخبار جعلی نسبت به افراد جوان‌تر هستند.

محققان فرض کرده اند که سواد دیجیتالِ محدود سالمندان ممکن است حساسیت شدید آنها را به اخبار جعلی آنلاین توجیه کند.

سواد رسانه ای دیجیتال و تاب آوری رسانه ایسواد رسانه ای دیجیتال و تاب آوری رسانه ای

در اینجا، ما از «سواد دیجیتالی» برای اشاره به آنچه محققان همچنین آن را سواد اطلاعاتی دیجیتال، یا توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعاتی که به صورت آنلاین با آنها مواجه می‌شویم، از جمله قضاوت درباره قابلیت اطمینان اطلاعات یا ارزیابی منابع و شواهد نامیده‌اند، استفاده می‌کنیم.

به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که افراد مسن دارای سطوح پایین تری از مهارت های دیجیتالی و مرتبط با اینترنت نسبت به افراد جوان تر هستند.

عوامل متعددی احتمالاً در ایجاد این الگو نقش دارند. به عنوان مثال، بر خلاف افراد جوان‌تر، افراد مسن‌تر «بومی‌های دیجیتال» نیستند و ممکن است تجربه کمتری در استفاده از فناوری‌ها و پلت‌فرم‌های رسانه‌ای معاصر داشته باشند، زیرا این ابزارهای نوین، بخش بزرگی از زندگیِ حرفه‌ای و شخصی آنها نبوده اند. علاوه بر این، خود فناوری‌ها اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که استفاده از آن برای افراد مسن‌تر دشوارتر است (به عنوان مثال، اندازه‌های متن کوچک، تکیه بر ورودی‌های صفحات لمسی).

با در نظر گرفتن این چالش‌های دیجیتالی، سازمان‌ها شروع به توسعه برنامه‌های آموزشی سواد دیجیتال برای افراد مسن کرده‌اند تا به آنها در مرتب‌سازی واقعیت‌ها از داستان‌های آنلاین کمک کنند، اگرچه تا به امروز ارزیابی رسمی کمی از چنین مداخلاتی صورت گرفته است.

در این مقاله، نتایج همکاری خود با MediaWise، یک سازمان غیرانتفاعی روزنامه‌نگاری را گزارش می‌کنیم، که یک برنامه آموزشی سواد دیجیتال برای سالمندان، MediaWise برای سالمندان، در طول انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در ایالات متحده اجرا کرد.

این مداخله یک دوره آنلاین 1 ساعته بود که با استفاده از متن، فیلم، تمرین‌های تعاملی و آزمون‌های کوتاه، مهارت‌های مهم برای تأیید اعتبار اطلاعاتی که آنلاین با آنها مواجه می‌شوید، مانند «مطالعه جانبی» (باز کردن برگه‌های جدید مرورگر وب) را آموزش می‌داد. و انجام جستجو برای دیدن آنچه که منابع دیگر در مورد ادعا می گویند) و جستجوی عکس معکوس.

سواد رسانه ای دیجیتال و تاب آوری رسانه ایسواد رسانه ای دیجیتال و تاب آوری رسانه ای

نسبت به سایر منابع آموزشی سواد دیجیتال، MediaWise برای سالمندان به طور خاص برای بزرگسالان مسن‌تر طراحی شده است. آموزش با سرعت کمتری پیش می‌رفت، از مربیان مورد اعتمادی که برای مردم آشنا بودند (مانند جوآن لوندن، کریستین امان‌پور) استفاده می‌کرد و به شدت بر روی آنها تمرکز داشت.

از آنجایی که افراد مسن تر به طور قابل توجهی بیشتر از سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی از فیس بوک استفاده می کنند و در حال حاضر سریع ترین گروه کاربری فیس بوک در حال رشد هستند.

با انجام نظرسنجی بر روی افراد مسنی که آموزش MediaWise را قبل و بعد از آموزش گذرانده‌اند، علاوه بر انجام همین نظرسنجی‌ها بر روی گروه کنترلی از افراد مسن که آموزش را در مقاطع زمانی مشابه انجام نداده‌اند، توانستیم تأثیر آن را بررسی نماییم.