سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

عوامل استرس زای تجمعی و تاب آوری

تاب آوری خانواده در سایه تهدیدات و مخاطرات بیرونی

عوامل استرس زای تجمعی و تاب آوری

در میان نابسامانی‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اقلیمی جهانی، خانواده‌ها نیز در حال عبور از چالش‌های بی‌سابقه‌ای هستند و با ابهامات زیادی درباره آینده خود مواجه هستند.

عوامل استرس زای تجمعی و تاب آوری

تاب آوری خانواده در سایه تهدیدات و مخاطرات بیرونی

عوامل استرس زای تجمعی و تاب آوری

کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

برخی از خانواده‌ها با یک بحران کوتاه‌مدت به خوبی عمل می‌کنند، اما تحت فشار تجمعی چالش‌های متعدد و مداوم، مانند بیماری‌های مزمن، شرایط فقر، بیکاری، یا آسیب‌های مداوم و پیچیده در مناطق جنگی و درگیری‌ها،آسیب پذیری ها و خطرات سازگاری متعددی نهاد خانواده را تهدید می کند.

انباشته شدن عوامل استرس زای داخلی و خارجی می تواند بر عملکرد خانواده غلبه کند، آسیب پذیری و خطر مشکلات بعدی را افزایش دهد (پترسون، 2002). به عنوان مثال، تعطیلی یک کارخانه و از دست دادن شغل از جهت دریافت کنندگان دستمزد می‌تواند مجموعه‌ای از مشکلات مانند از دست دادن درآمد ضروری خانواده را به همراه داشته باشد که باعث بیکاری طولانی‌مدت می‌شود و خطرات ناامنی مسکن، درگیری‌های ارتباطی و احتمالات فروپاشی خانواده را افزایش می‌دهد.

در یک برنامه مبتنی بر جامعه، کارگاه‌هایی برای کارگران آواره و خانواده‌هایشان طراحی شد تا استرس‌ها را کاهش داده و تاب‌آوری کارگر و خانواده را تقویت کند (Walsh, 2016b). جلسات گروه بزرگ از حیث به اشتراک گذاری استراتژی های موثر بر روی غلبه بر چالش ها با استرس های انتقال شغل متمرکز بود. کاهش فشارهای رابطه ای؛ تنظیم مجدد نقش های عملکردی خانواده؛ بسیج منابع گسترده خویشاوندی، اجتماعی و مالی؛ و افزایش حمایت خانواده از تلاش‌های استخدام مجدد کارگران آواره.