سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه تاب آوری Resilience Media

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

تاب آوری در برابر زندگی و رفتار و اعمال انسانی خوب یا بد

حال انسان وضعیت ناقصی است. هر کس با چالش های خود روبرو می شود، اشتباه می کند، در قضاوت اشتباه می کند یا چیزی می گوید که بعد از برملاشدنِ واقعیت ها پشیمان می شود. این لحظات از شما یک آدم «بد» نمی‌سازند، بلکه شما را انسان می‌سازند.

برچسب زدن به عنوان “خوب” یا “بد” اغلب ناشی از نگاه دیگران به الگوهای قدیمی رفتار و شخصیت شماست. برای مثال، اگر معمولاً با مهربانی، شفقت و قضاوت منصفانه رفتار می کنید، ممکن است به عنوان “خوب” تلقی شوید.

با این حال، “خوب” بودن به این معنی نیست که کسی نمی خواهد یا نمی تواند کارهای بد انجام دهد. با درک اینکه چرا افراد خوب کارهای بد انجام می دهند، ویژگی های خوب خود را پرورش می دهید، مانند همدلی و شفقت.

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

1. آسیب های گذشته و رویدادهای نامطلوب زندگی

تجارب گذشته، دیکتاتور قدرتمندی است که تعیین می کند شما در زمان حال چگونه عمل می کنید – حتی اگر از آن آگاه نباشید.

دکتر راد میچل، روان‌شناس از کلگری، آلبرتا، می‌گوید: «افراد خوب ممکن است در اثر آسیب‌های حل‌نشده برانگیخته شوند، مضر عمل کنند. مانند سایه ای از گذشته، این آسیب ها می توانند برای لحظه ای مهربانی ذاتی انسانی آنها را تحت الشعاع قرار دهند.

تروما و رویدادهای نامطلوب زندگی بر هر فردی تأثیر متفاوتی می‌گذارد و برای برخی از افراد، تأثیرات آن می‌تواند آنها را به سمت تصمیم‌گیری بد سوق دهد.

به عنوان مثال، آسیب های دوران کودکی می تواند منجر به دلبستگی ناایمن در بزرگسالی شود. دلبستگی ناایمن ممکن است منجر به اعتبار یابی شود که به یک رابطه آنلاین تبدیل گردد.

تاب آوری چگونه بر زندگی یک فرد تأثیر می گذارد؟

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

یا تجربه گرسنگی در گذشته ممکن است شما را به سرقت و ذخیره مواد غذایی از فروشگاه های محلی وادار کند.

در هر دو حالت، قصد فرد آسیب رساندن به دیگران نیست. این رفتارها ناشی از تجربیات و احساسات منفی حل نشده گذشته است.

2. حالت بقا

به گفته دکتر دیوید تان، روانپزشک کودک از خلیج پلنتی نیوزلند، حالت بقا، زمانی که احساس می کنید به گوشه ای بازگشته اید، دلیل دیگری برای انجام کارهای بد در افراد خوب است.

به عنوان مثال اگر شغل خود را از دست دادید و با مشکلات مالی بزرگی مانند از دست دادن خانه خود مواجه بودید. احساس ناامیدی، استرس طاقت فرسا، و فشار برای تأمین نیازهای خانواده ممکن است شما را به فکر گزینه های غیراخلاقی مانند کلاهبرداری یا دزدی وادار کند.